دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 64557
سلامت نیوز : معاون مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری گفت: سقط جنین موجب بروز تغییراتی در اندوم‌تر می‌شود که در ‌‌نهایت سبب تاخیر در لانه گزینی شده و احتمال سقط مجدد را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ معاون مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری با توجه به سقط جنین و پیامد‌های نامطلوب بارداری بعدی، گفت: ختم بارداری به هفته ۲۰ حاملگی اطلاق می‌گردد. سقط علل مختلفی دارد که شایع‌ترین علل آن عوامل ژنتیکی، هورمونی و ایمونولوژیک است. یکی از علل سقط، حاملگی‌های ناخواسته است. مطالعات زیادی در زمینه ارتباط بین سقط عمدی و پیامد حاملگی‌های بعدی انجام شده است. برخی مطالعات حکایت از افزایش شانس سقط پس از بروز یک سقط دارد.
 
دبیر علمی انجمن تخصصی باروری و ناباروری با بیان اینکه سقط عمدی در سه ماهه اول موجب تغییرات اندوم‌تر می‌شود که به نوبه خود موجب فرآهم آوردن شرایط سقط می‌گردد، افزود: به نظر می‌رسد که به‌دنبال سقط ممکن است تغییرات اندوم‌تر موجب تاخیر در لانه گزینی شده و خود احتمال سقط مجدد را افزایش دهد. از طرف دیگر انجام سقط‌های عمدی به روش جراحی موجب آسیب رساندن به دهانه رحم شده و احتمال مشکلات بعدی و نارسایی دهانه رحم را فراهم می‌آورد.

زایمان زودرس معضل علم طب زنان و مامایی

دکتر ربابه طاهرپناه در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا سقط عمدی در زودرس بودن زایمان بعدی تاثیر دارد یا خیر، پاسخ داد: زایمان زودرس یکی از معضلات علم امروزی طب زنان و مامایی است و به ختم بارداری قبل از هفته ۳۷ حاملگی گفته می‌شود. در سال‌های اخیر پس از قانونی شدن انجام سقط در برخی از کشور‌ها مثل آمریکا و کشورهای اروپایی، مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شد. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ به مرحله اجرا درآمده است، ارتباط قوی بین سقط عمدی قبلی و احتمال زایمان زودرس به اثبات رسیده است حتی در سال ۱۹۷۹ سازمان جهانی بهداشت در بیانیه خود اعلام کرد که سابقه سقط عمدی در یک فرد بدون ارتباط با سن مادر و سیگار کشیدن شانس زایمان زودرس را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۹ افزود: یک بار سقط شانس زایمان زودرس بعدی را 36 درصد و وجود دو بار سقط، حداقل شیوع زایمان زودرس را دو برابر می‌نماید.

طاهری‌پناه اظهارداشت: بررسی انستیتو زنان فنلاند در بررسی 300هزار زن در عرض ۱۲ سال به این نتیجه رسیدند که زایمان خیلی زودرس از 20درصد پس از یک بار سقط عمدی به 27 درصد افزایش پس از سه یا بیشتر سقط می‌رسد البته این آمار بدون رابطه با فاکتورهای خطر دیگر ازجمله سیگار، جراحی، وضعیت اقتصادی - اجتماعی و وضعیت تاهل است.

فوق تخصص ناباروی و معاون مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری با اشاره به برخی از مطالعات انجام شده در این خصوص که نتیجه‌ای بر خلاف گفته‌های قبل را اثبات می‌کند، افزود: البته در یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۲ بر موارد ثبت شده در سازمان ثبت آمار پزشکی در بین 650هزار زن با سابقه سقط عمدی قبلی در طی ۲۶ سال به این نتیجه رسیدند که میزان زایمان زودرس حدود 37 درصد خواهد بود و با دفعات سقط عمدی قبلی ارتباطی ندارد.

به گفته وی، خطرات ناشی از سقط مثل زایمان زودرس به‌دنبال روش‌های درمانی کمتر از روش‌های جراحی در بروز زایمان زودرس است. خوشبختانه شیوع سقط‌های جراحی از 83.6 درصد در سال ۱۹۹۲ به 60.3 درصد در سال ۱۹۹۸ و 40.7 درصد درسال ۲۰۰۷ رسیده است.

سقط جنین بروز خطرات احتمالی را افزایش می‌دهد

جراح و متخصص زنان و زایمان با توجه به برخی دیگر از خطرات احتمالی سقط که تاکنون به اثبات نرسیده است بیان کرد: در برخی موارد از قبیل افزایش شیوع حاملگی خارج رحمی با میزان سقط به روش درمانی یا جراحی و همچنین افزایش احتمال بروز کنده شدن زودرس جفت و جفت سرراهی پس از یک بار سقط عمدی، خطرات احتمالی پس از سقط به اثبات نرسیده است.

طاهری‌پناه خاطرنشان کرد: باتوجه به افزایش پیامد نامطلوب بارداری، پس از حداقل یک‌بار سقط عمدی جراحی یا درمانی در سه ماهه اول اطلاع رسانی و در دسترس بودن روش‌های مختلف پیشگیری از بارداری ضرورت دارد. به‌هرحال تمامی پزشکان و کادر درمان بایستی نسبت به رابطه بین وجود سقط عمدی و به مخاطره افتادن پیامد حاملگی بعدی آگاهی داشته و پس از صحبت و مشاوره کافی با بیمار و در جریان قرار دادن زوجین از آن‌ها رضایت نامه آگاهانه اخذ كندنماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha